BRANIMIR CEBALO: Lakše je bilo izvući jedrilicu sa 40 metara dubine nego pokrenuti vlastitu vinariju

1111

Ima 90 godina, povez preko desnog oka, ali toliko je vitalan da i tako vremešan ne odustaje u ožujku doći u Lumbardu pripremiti svoju drvenu jedrilicu za ljetnu plovidbu Jadranom. Riječ je o Uweu Kitzingeru, velikom prijatelju Hrvatske, koji je javnosti u Engleskoj, u koju je došao kao izbjeglica iz Njemačke 1939. godine, poznat kao prvi britanski ekonomist u Vijeću Europe u Strasbourgu, gdje je bio imenovan davne 1951. godine na mjesto tajnika Ekonomskog vijeća. Uweov životopis je prebogat, od gostujućeg profesora na katedri Međunarodnih odnosa na Sveučilištu West Indies, savjetnika u Fundaciji Rockefeller na obuci diplomata i ekonomisa za preuzimanje dužnosti u novoosnovanim karipskim zemljama, gostujućeg profesora na Harvardu, gdje je od Henryja Kissingera preuzeo seminar o Europskoj politici, osnivača Templeton Collegea u Oxfordu… Osnovao je, i bio prvi predsjednik, udrugu koja je predvodila prikupljanje sredstava za velike projekte poput tunela ispod Le Mancha, a sa suprugom Sheilom, koja je preminula prošle godine i bila je ponajveća svjetska aktivista u borbi žena da se same izbore za pravo poroda u vlastitom domu, 1991. godine je pokrenuo kampanju “Lentils for Dubrovnik” kojom se prikupljala i slala humanitarna pomoć izbjeglicama u Hrvatskoj.

E, ta velika zaljubljenost u Hrvatsku posljedica je dramatične noći prije 35 godina, kad je Uweova neiskusna posada uzrokovala nasukavanje njegove jedrilice koja je potom potonula na 40 metara duboko dno Jadrana nedaleko otočića Bisače u blizini Lumbarde. Uwea je spasio Branimir Cebalo, tada još uvijek zaposlenik lokalne pošte na Korčuli, koji se, stjecajem dramatičnih okolnosti, našao u blizini i odustao od vađenja svojih mreža…

Išao sam s ocem na ribe, podići mreže, jer spremalo se olujno jugo. Trebalo je izbjeći nevrijeme i spasiti mreže. No, kad smo iza otočića Bisače vidjeli jedan jarbol kako stoji nakrivljeno, a ne uspravno, sve nam je već na prvu bilo jasno. Samo smo se pogledali i bez riječi tamo zaputili, jedrilica je bila s vanjske strane, na otvorenom, gdje šiloko vrlo jako puše. O mrežama i ribi nismo ni sekundu razmišljali, trebalo je djelovati žurno, poglavito kad smo se približili i vidjeli da na razbijenoj te na grote nasukunoj jedrilici stoji nekoliko ljudi. I moja sestra, koja je malo prije mene krenula vaditi mreže, također je vidjela isto što i mi, odmah je krenula tražiti pomoć, prisjeća se Branimir događaja koji je od Uwea stvorio velikog promotora lumbarajske sorte grk na svijetu.

Branimir se s ocem žurno uputio prema trajektu, koji prometuje između Korčule i Pelješca, tražeći od njegove posade da isplovi i pokušaju izvući jedrilicu prije dolaska oluje. Naravno, posada ga je poslušala i odmah su se trajektom zaputili u akciju spašavanja. Nažalost, zbog prevelike rupe na trupu, jedrilica je, nakon što su je izvukli sa grota, potonula na dno mora.

Uwe je sve to bio promatrao s trajekta, tada se još nismo upoznali. No, kad je na trajektu čuo za nas, pozvao me da tu večer dođem u restoran Adio Mare u Korčuli, kako bi mi se zahvalio za sve što smo učinili u namjeri da spasimo njega, njegovu posadu i jedrilicu. Kasnije nam je ispričao da je imao uistinu lošu posadu, neznalice, koja je bila jedini i isključivi krivac za havariju koju su prošli. Motor im nije radio pa su jedrili, uputili su se po noći s Mljeta na Korčulu. Međutim, došli su u ovaj arhipelag Korčulanskog otočja, za koji nisu znali kako izgleda, i odlučili su jedriti dok ne svane i ne vide gdje će ući prateći svjetionike Sestrice i Ražnjić. U svakom slučaju, brod im je završio na dnu, mi smo navečer završili u Adio Mare i on mi je rekao da su mu ovi iz Mediteranske plovidbe rekli da tu više nema što tražiti, da može poći doma i eventualno od osiguranja pokupiti neki novac. Ja sam mu rekao da to ne dolazi u obzir i da ne može ići doma i tek tako ovdje ostaviti brod, makar i na dnu mora, jer je na brodu nafta, treba legalno završiti priču, a nije da je nemoguće izvući brod i na kraju ga popraviti. Uglavnom, on se začudio, ali dao mi je za pravo to što sam mu rekao. Krenuo sam odmah u ostvarenje te ideje, našao dvojicu lokalnih ronioca profesionalaca, napravili smo plan izvlačenja broda, oni su ga pripremili za dizanje, a ja sam uzeo dva tjedna godišnjeg odmora i angažirao trajekt Mediteranske plovidbe. Uz dosta muke smo brod podigli s dna mora i uz pomoć trajekta oteglili u škver u Inkobrod na Korčuli gdje smo ga popravili. I dan danas je u plovidbenom stanju!

Branimir danas tvrdi da je sve što se tada, prije 35 godina, dogodilo u spašavanju jedrilice, dovelo do njihovog velikog zbližavanja, a marina u Lumbardi je postala Uweova matična luka iz koje svake godine neizostavno kreće na krstarenja Jadranom. Branimir i Uwe postali su veliki prijatelji!

Uwe nešto predstavlja u Engleskoj u tamošnjem i političkom i gospodarskom establišmentu. On je među nekolicinom ljudi koji su Englesku doveli u Europsku Uniju, a sad je, zbog svega što se dogodilo s Brexitom, vjerojatno među najtužnijim Englezima. Jednom prilikom sam ga pitao kako je dospio u politiku, na što mi je odgovorio da je završio ekonomiju i uvidio da političari ne slušaju ekonomiste te da je svojim primjerom htio promijeniti situaciju i politici dati neko ekonomsko znanje. Uglavnom, bio je svugdje vrlo uvažen. Ja sam njemu još 1980-ih godina rekao što će se dogoditi kod nas, a on nije mogao u to vjerovati. Dogodilo se, nažalost, ono što sam predvidio da će se dogoditi. Kad je počeo rat, bio sam toliko slobodan, kad su ovdje smještene izbjeglice, svi hoteli su bili puni, nedostajalo je hrane, nazvati ga i upitati može li nešto učiniti za sve te ljude i nekako pomoći. Rekao mi je da mi puno duguje, da može puno učiniti i da je to najmanje što može učiniti za mene. Uglavnom, sa svojom ženom Sheilom, s kojom ima pet kćeri, poslao je pet tisuća tona hrane, medicinske pomoći i svega što nam je trebalo. I postao je veliki zaljubljenik u naš grk i promotor tog vina diljem svijeta! Meni je uvijek govorio da voli crna vina, ali da mu je prije svih crnih vina – grk. Kad dođe ovdje, najradije pije grk.

Priča o Uweu Kitzingeru, koliko god imala dramatičan početak, Branimiru dobro dođe za opisati koliko je u to vrijeme, a bilo je to sredinom 1980-ih godina, bilo teško pokrenuti privatnu vinsku priču u tadašnjoj Jugoslaviji.

Nakon svega što sam prošao, bez imalo razmišljanja, tvrdim da je bilo lakše izvaditi Uweovu jedrilicu s dna mora nego proizvesti vino s vlastitom etiketom! Čak pet godina mi je trebalo ploviti kroz papirologiju i administraciju da bih samo napravio elaborat koji se danas zgotovi za mjesec dana. Prvo vino u butelji sam tako napravio tek 1991. godine. To je bilo pet godina maltretiranja, a procedura je bila takva da se, praktički, inzistiranjem na sitnim detaljima samo odbije pojedinca od odlaska u privatni posao. Ni sam ne znam koliko je komisija i komisija dolazilo i pratilo razvoj elaborata koji mi je trebao zasvijetliti zelenim svjetlom i učiniti me, tako, prvim vinarom južno od Zagreba koji je napravio vino sa svojom etiketom.

Branimir je završio za električara, u Kanadi je boravio šest godina, gdje se bavio poslom u svojoj struci, da bi se po povratku u Hrvatsku zaposlio u pošti i tamo 20 godina radio kao monter. U vinsku priču je uplovio neposredno prije isteka radnog vijeka. Kaže, otac mu je bio na izmaku snaga, a nije htio pristati bit taj “koji će zbog nekog posla u pošti, koliko god taj posao bio dobar i dobro plaćen, prekinuti obiteljsku tradiciju”.

Moj otac je bio među većim proizvođačima grožđa, koji je u svoje vrijeme Poljoprivrednoj zadruzi Blato predlagao da uzmu grk i tu sortu dignu na jednu veću razinu, jer privatnici to tada nisu mogli napraviti. Od njega sam naslijedio jedan hektar vinograda kojeg imam i danas! Ja se nisam širio, radio sam više na podizanju kvalitete, a ne na povećanju vinograda. Djeca su bila mala, ja sam bio sam i nisam se htio zamarati, jer nisam znao kako će sve proći.

Premda je Branimir bio pionir u obnovi proizvodnje grka te samim tim i sinonim za tu sortu, zvuči zapravo nevjerojatno da se u cijeloj Lumbardi nigdje ne može pronaći putokaz za njegovu vinariju.

Pošto sam prvi počeo proizvodnju grka, a stara poslovica kaže da se nitko u svom selu nije proslavio, tako je to bilo i s mojim grkom. Počeo sam prvi nuditi buteljirani grk, naivno vjerujući da će ljudi biti oduševljeni što u svom mjestu imaju vino, a ispalo je drukčije – u Lumbardi i na cijelom otoku uopće nije bilo zanimanja za mojim grkom. Onda sam morao ići dalje, u Split i Dubrovnik, gdje sam vino prodao bez problema. Toliko je dobro išlo da su ljudi pitali imam li ga još. I te stare mušterije imam i dan danas, otresao sam se neplatiša, imam iste distributere od prvoga dana. I to vam je to. Moje vino je, dakle, uglavnom unaprijed prodano i nemam potrebe za postavljanjem putokaza, jer ljudima nemam što ni prodati na kućnom pragu. I druga stvar, kušaonica mi oduzima puno vremena, i s njom samo gubim vrijeme, ništa ne dobivam. Zato ja nemam putokaz niti bilo kakvu oznaku koja ukazuje da se ovdje pravi vino.

Do njegove vinarije dolazi se skretanjem s glavne ceste, pored nadstrešnice za čekanje lokalnih autobusa) uskom uličicom prema Crkvi svetog Roka (prva kuća s lijeve strane!) ili, ako volite šetnju, kroz polje, prolazeći ispod prekrasne korte koju je njegov prijatelj, umjetnik Krešo Skozret, nazvao “svečanim ulazom u svijet vina”. Ta korta, koja dominira na etiketama za grk, opolo i plavac Vinarije Cebalo, vjerojatno je jedina građevina na imanju koju Branimir nije osobno izgradio.

I ove kolone u kućnom vrtu, koje mnoge asociraju, netočno, na Grčku, moj su rad, a ponosan sam na cvijetića i listove koje sam na njima isklesao. I inače se volim igrati s kamenom. Znate, Lumbarda je poznata kao kamenoklesarsko mjesto, odavde je kamen išao svugdje po svijetu.

Kad je Branimir s ocem išao podići mreže, a onda su morali spašavati ljude i jedrilicu Uwe Kitzingera, bio je tada strastveni ribolovac. Ronio je na dah, ali i s bocama, “cijelu svoju mladost”, a najveći “trofej” bila mu je golema kirnja od 40 kilograma!

Nikada nije bilo straha, ribe je bilo u izobilju. Sad mi više nije to neka fora. Danas se s osmijehom ponekad prisjetim takvog načina života.

Nakon jednog takvog izrona Branimir je odlučio provesti u praksu ideju koju je njegov otac poput tantre godinama ponavljao odgovornima u Poljoprivrednoj zadruzi Blato, koja je otkupljivala sav grk s otoka.

Dugo sam razmišljao o očevim riječima, Poljoprivredna zadruga Blato uistinu nikada ništa nije poduzimala na podizanju kvalitete sorte za koju smo bili uvjereni da može biti naš ponos. Štoviše, njima je grk služio samo da bi s njime podigli svoja lošija vina od drugih sorata. S druge strane, nije štimalo ni plaćenje, davali bi nam novac nakon dvije godine, možete zamisliti koliko je to u konačnici bilo s onom inflacijom koja je bila u tisućama postotaka. Netko se jednom bio pohvalio da je za cijelu svoju intradu nakon dvije godine dobio toliko da je mogao kupiti tek kutiju duhana!!! Rekao sam da tako više neće ići. Nije sve to imalo smisla i odlučio sam sam pokrenuti vlastitu vinsku priču, unaprijediti kvalitetu grka i svima dokazati da je ta sorta bezrazložno bila potcijenjena sve te godine. Da nije bilo očeve vizije u koju sam čvrsto vjerovao, tko zna bi li uopće izdržao sve te godine u borbi za kompletnu papirologiju koja je bila preduvjet za ulazak u svijet privatnog vinarstva. Ne zaboravite, bio sam među tek nekolicinom koji su u bivšoj državi privatno krenuli u vinarstvo.

Branimir je izdržao, pribavio je sve papire i svojim trudom priskrbio rodnoj Lumbardi titulu prijestolnice grka, sorte koja je u kratkom razdoblju postala jedna od najvećih prepoznatljivosti Korčule i cijele Dalmacije.

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88